trainingstijden

Maandag
Schaatsen   –   18.00-19.15   –   C+D groep
Schaatsen   –   21.00-22.15   –   A+B groep

Dinsdag
Schaatsen   –   18.15-19.15   –   A+B groep

Woensdag 
Schaatsen   –   18.30-19.45   –   Marathontraining

Donderdag 
Schaatsen   –   18.30-19.45   –   C+D groep

Vrijdag 
Core-stability   –   18.15-19.45   –   locatie: RSC (Maps)

Schaatstraining

De winter staat natuurlijk in het teken van één ding: schaatsen!

Dit kan bij Lacustris op alle niveau’s en minstens twee keer per week. De trainingsgroepen zijn lekker compact en hebben elk hun eigen trainer, zodat iedereen persoonlijke aandacht van de trainer kan krijgen en er wordt een mooi groepsgevoel opgebouwd.

De wedstrijdsecretaris, Technische Commissie en de trainers overleggen ieder jaar wie in welke trainingsgroep het beste tot zijn recht komt. In totaal zijn er vier verschillende groepen: de A-. B-, C- en D- groep (van beginner tot gevorderd).

Bij de beginners ligt de nadruk in de training vooral op het aanleren van de schaatstechniek met behulp van allerlei oefeningen. Bij de gevorderde schaatsers zijn de trainingen gericht op het verbeteren van conditie, snelheid en techniek. Het trainen is redelijk vrijblijvend, wel wordt verwacht dat wanneer je niet kan je een afmelding stuurt naar je trainer. 

Marathontraining

Naast de standaard langebaantraining zijn er nog meer trainingen. Zo biedt Lacustris met behulp van subsidie van het RSC marathontraining aan. Hiervoor wordt op jaarbasis wel €10 contributie gevraagd (bovenop de basiscontributie). De marathontraining wordt in twee groepen aangeboden: gevorderd en beginner. Vereiste hierbij is wel dat je een goede bocht kunt lopen en in een groep kunt schaatsen. Voor meer informatie kun je terecht bij de Marathoncommissie (marathon@lacustris.com).

Core-stability training

Net als in de zomer, wordt er in de winter gewerkt aan de core-stability. Je hebt je core namelijk hard nodig tijdens het schaatsen zodat je niet over het ijs zwalkt. Aangezien je benen al genoeg te doen hebben op het ijs zal er bij deze trainingen wat meer nadruk liggen op buik- en rugspieren. Maar vrees niet, ook van deze trainingen kom je lekker moe thuis!