Bidon
Beschrijving
De ideale bidon om mee te sporten is hier! Mooi ROOD met het Lacustris logo d’r op!
De ideale bidon om mee te sporten is hier! Mooi ROOD met het Lacustris logo d’r op!
Lieve leden, hieronder een overzicht met whatsapp groepen die je kan joinen om op de hoogte te blijven van trainingen:
De algemene appgroep om op de hoogte te blijven van alle nieuwtjes omtrent zomertrainingen:
(Fietsen, Skeeleren, Bostraining & Krachttraining)
Voor de wintertrainingen zijn er per trainingsgroep aparte groepsappen. Deze worden ingedeeld door de Wedstrijdsecretaris. Zit je niet in een appgroep? Stuur dan een email aan [email protected]
We hebben 2 vrije groepen waar je altijd een maatje kan zoeken om mee te gaan trainen!
Op de melodie van Het Land van Maas en Waal van Boudewijn de Groot
In de oudste stad
van het mooie Nederland,
stond ik eerst nog wat te bibberen
alleen langs de kant.
Vlijmscherpe schaatsen
in mijn rechterhand,
stapte ik op ‘t ijs
van Triaviumparadijs.
Om me heen Lacustrianen,
alom gezelligheid,
want de snelste rondjes rijd je bij de club
van rood en zwart
Zwart en rood
Rood en zwart
Zwart en rood
etc.
Lacustris deelt elk jaar verschillende bokalen uit. Er zijn maar liefst drie verschillende bokalen te winnen; de PR-bokaal, de streeftijdenbokaal en de zomerbokaal.
De PR-bokaal wordt elk jaar uitgereikt aan degende die de meeste PR’s heeft gereden. Echter, hierbij tellen alleen de PR’s mee die op de regionale wedstrijd, IUT’s of NSK’s gereden zijn.
De streeftijdenbokaal wordt uitgereikt aan degene die het dichtst bij zijn of haar opgegeven streeftijden in de buurt komt. Hiervoor gelden dezelfde eisen als hierboven. Voor deze bokaal moet je voor het seizoen je tijden opgegeven hebben.
Om schaatsers ook in de zomer actief te houden is de zomerbokaal in het leven geroepen. Het concept van deze bokaal is simpel: de Lacustriaan die de meeste zomertrainingen bijwoont wint! Zo zie je maar, meedoen is (belangrijker dan) winnen.
In een paar start dus iemand in de binnenbaan en iemand in de buitenbaan. Logischerwijs zou het niet bepaald eerlijk zijn als de schaatser in de buitenbaan daar moest blijven rijden, dan zou hij/zij namelijk veel meer meters af moeten leggen dan de schaatser in de binnenbaan. Vandaar dat de wissel is bedacht. Hierbij veranderen beide schaatsers op het rechte stuk van baan. Dit gebeurt altijd op het recht stuk waar de finish niet ligt, en waar ook altijd de coaches staan. Dit rechte stuk kun je ook herkennen door het ontbreken van een middellijn.
Belangrijk om te weten bij het wisselen is dat de rijder die uit de buitenbaan komt altijd voorrang heeft. Dit houdt in dat wanneer twee schaatsers tegelijk de bocht uit komen, de schaatser in de binnenbaan links moet houden en eventueel snelheid minderen, zodat de schaatser uit de buitenbaan ongehinderd naar de binnenbaan kan. Het hinderen van de schaatser uit de buitenbaan leidt automatisch tot een diskwalificatie. Dit is natuurlijk ook het geval als je vergeet te wisselen.
Als de starter fluit mag je de baan in, (let bij het oversteken van de inrijbaan op andere schaatsers) je gaat op de positie staan die je bandje aangeeft. Als je in het tweede paar start, moet je altijd achter beide schaatsers van het eerste paar gaan staan. Als jouw paar aan de beurt is stel je je achter de laatste rode lijn op, pas wanneer de starter ‘(eerste paar) naar de start / (first pair) go to the start’ zegt, rijd je door naar de eerste rode lijn. Hier zet je gelijk je schaatsen in de startpositie, maar blijf je nog rechtop staan. Zodra de starter ‘klaar / ready’ zegt zak je in de starthouding. Zodra beide schaatsers stilstaan in de starthouding wacht de starter zo’n twee seconden (verschilt per starter) en geeft dan het startschot. Daarna is het aan jou, racen maar!
Zorg dat je voor een wedstrijd ongeveer één uur van te voren aanwezig bent, zodat je tijd genoeg hebt om de startlijst te bekijken, in te lopen, je wedstrijd voor te bespreken met je coach en in te rijden. Laten we beginnen bij de startlijst. Een startlijst (soms ook wel loting genoemd) kan nogal verwarrend zijn als je deze nog niet al te vaak onder de loep hebt genomen. De lijst bestaat namelijk uit cijfers, kleuren, namen en tijden (zie voorbeeld onder deze tekst). De cijfers staan voor het ritnummer waarin je rijdt. Bij ieder ritnummer staan twee namen, dit is omdat er altijd in paren wordt gestart: iemand in de binnenbaan en iemand in de buitenbaan. Om het nog verwarrender te maken worden de meeste wedstrijden in kwartetten verreden. Dat betekent dat er twee paren achter elkaar aan schaatsen en er in totaal dus vier schaatsers in de baan staan.Om onderscheid te kunnen maken tussen de vier rijders in een kwartet, dragen alle schaatsers wedstrijdbandjes in verschillende kleuren om hun rechterarm. Het paar dat als eerste start heeft een wit (binnenbaan) of een rood (buitenbaan) bandje om, het paar dat als tweede start heeft een geel (binnenbaan) of een blauw (buitenbaan) bandje om. Op de startlijst staat aangegeven welke kleur bandje je hebt en dus welke startplaats je hebt aangewezen.Verder staan op de startlijst de namen van de schaatsers en de bijbehorende ST (beste seizoenstijd) en PR (persoonlijk record) voor de desbetreffende afstand. Vaak worden de ritten ingedeeld op basis van ST, om te zorgen dat je tegen een zo gelijkwaardig mogelijke tegenstander komt te schaatsen.
Wat je dus doet zodra de startlijst bekend is gemaakt:
Stap 1: je zoekt je naam op de startlijst
Stap 2: je kijkt welke rit je zit
Stap 3: je kijkt welk bandje je hebt
Stap 4: je doet het juiste bandje om je rechterbovenarm (mocht je zelf niet over bandjes beschikken, dan kun je deze meestal wel lenen van een lieve Lacustriaan, of aanvragen bij de start)
Heb je al het bovenstaande helemaal top voor elkaar? Oftewel: sta je inschreven, heb je goed ingelopen, weet je in welke rit je zit, heb je het juiste bandje om, heb je een schaatspak en een paar (geslepen) schaatsen aan? Dan is het tijd om het ijs op te gaan! Zorg dat je zo’n 10-12 minuten voor je rit op het ijs staat, zodat je nog even wat kunt inrijden en het ijs aanvoelen. Ga zeker niet te vroeg het ijs op, dan krijg je het alleen maar koud! Doe bij het inrijden niet te veel, je wilt tenslotte niet vermoeid aan je rit beginnen! Een voorbeeld van een goede voorbereiding is voor een 500 meter bijvoorbeeld één à twee rustige rondjes, een felle steigerung en een glijstart of eventueel staande start. Voor langere afstanden vervang je de start dan door wat meer (rustige) rondjes rijden.
Zo’n 2 minuten voor de start ga je naar de start om je daar bij de hulpstarter te melden. Deze checkt of je het goede bandje om hebt een geeft aan wanneer je richting de start mag. Dit is ook het moment waarop je eventueel nog wat kleding kan uittrekken. Vaak wordt door de speaker aangegeven wanneer welke rit zich klaar mag gaan maken voor de start, maar toch is het goed om dit zelf ook goed in de gaten te houden. Bij een 500 meter kun je bijvoorbeeld het beste zorgen dat je twee kwartetten voor jouw rit richting de start gaat. Zit je bijvoorbeeld in rit 9 (kwartet 5), dan ga je richting de start zodra rit 5 (kwartet 3) aan de start staat. Bij langere afstanden kun je iets langer wachten met richting de start gaan, aangezien die ritten langer duren. Let op: in Nijmegen is de inrijbaan heel smal, waardoor er niet (veilig) kan worden ingereden. Zorg er hier dus extra goed voor dat je naast het ijs goed opgewarmd bent. Ga ook zeker niet te vroeg het ijs op, je krijgt het namelijk snel koud doordat je niet of nauwelijks kunt inrijden.
IUT’s en NSK’s en 3 regiowedstrijden kunnen gereden worden op een daglicentie. Daglicenties voor IUT’s en NSK’s worden aangevraagd door de desbetreffende organiserende wedstrijdorganisatie, maar voor de regiowedstrijden moet je dit zelf regelen. Voorheen kon deze aangevraagd worden via de wedstrijdsecretaris, maar tegenwoordig gebeurt dit zelfstandig via Mijn KNSB. Hier kun je inloggen met je KNSB-relatienummer. Heb je geen relatienummer en/of inloggegevens? Stuur dan even een mailtje naar de wedstrijdsecretaris ([email protected]). Wil je meer dan 3 regiowedstrijden (of andere wedstrijden buiten de studentencompetities) rijden, dan moet je een wedstrijdlicentie aanvragen bij de KNSB. In het verleden kon ook dit door de wedstrijdsecretaris geregeld worden, maar tegenwoordig moeten licenties door de rijders zelf aangevraagd worden via de site van de KNSB. Met deze licentie kunnen ook marathon- en shorttrackwedstrijden worden gereden. De licentie is een jaar geldig en loopt automatisch af. Vergeet dus niet de licentie te verlengen als je wedstrijden wilt blijven rijden!
Bascafé is al jarenlang een gezellig café in Nijmegen waar regelmatig leuke feestjes georganiseerd worden. Lacustris nodigt hier zelf ook een aantal keer per jaar schaatsers en studenten uit om samen een feestje te komen vieren. Buiten deze feestjes staat de deur van het Bascafé ook open om te komen genieten van een drankje!
Beste leden,
De afgelopen maanden zijn we enorm druk geweest met het vinden van een locatie voor het winterkamp. Maar het is zo ver, we hebben een hele mooie locatie gevonden! We willen deze geweldige locatie dan ook graag met jullie delen, vanaf a.s. zaterdag 12:00 zal de bekendmaking van de locatie te zien zijn op de website. Tot die tijd kan je hints vinden op onze eigen insta! Klik hier om naar onze instapagina te gaan
Tot snel,
De Reiscie!
[timed-content-server show=”2021-11-6 12:00:00 +0100″]DE LOCATIE:
Lieve Lacustrianen! (Tromgeroffel) de winterreis van 2021/2022 gaat naar… Erfurt, Duitsland! Hier ligt een prachtige overdekte 400m schaatsbaan. En een pluspunt is: in de periode dat wij er zijn kunnen we een wedstrijd rijden! Dit wil je toch niet missen! Jullie krijgen snel een mailtje met informatie over onder andere de inschrijving (die dinsdag open gaat)
Liefsss de reiscie
[/timed-content-server]